Een duizend dollar dag - Een dag met een to do list!

28 mei 2022 - Haines Junction, Canada

We moeten het grey & black water lozen, vers water tanken, benzine tanken, boodschappen doen, lunchen bij de Village Bakery – op aanraden van een collega van Peter en bier kopen.

Maar eerst gaan we vliegen!!

Voor mijn verjaardag heb ik een rondvlucht in een Cesna cadeau gekregen boven het Kluane National Park, een berggebied van jewelste! Uiteraard gaat Peter zelf ook mee.

We zijn met z’n drietjes plus piloot Stuart. Tijdens het taxiën over de landingsbaan checkt Stuart of de Grizzly die aan het einde van de baan woont niet net aan de wandel is.

Dan gaan we de lucht in. Aan het begin is het een beetje een bumpie ride, maar eenmaal tussen de bergen is dat over. Het is adembenemend mooi. En de piloot weet veel te vertellen, zo heb je glaciers en die bewegen en je hebt icefields die blijven waar ze zijn en die kunnen wel een dikte van een kilometer hebben. Zo’n glacier ziet er echt uit als een soort van snelweg en je zou zweren dat je rijbanen ziet… We volgen de weg van de glaciers en de icefields en kunnen daardoor tussen de bergen door vliegen. Spectaculair. Ook weet hij te vertellen dat er veel goudzoekers waren in het gebied en dat die helemaal niks vonden met z’n allen. De valley van waaruit ze op goudjacht gingen kreeg de naam Disappointment Valley, de lullige gletcher aan het eind van de vallei heet Disappointment Glacier…

Verder verhalen over cellphones die uit het raampje van het vliegtuig waaien en over een Engels team dat in de jaren 1900 een toppoging deed op Mount Logan, compleet met dragers die zelfs bedden mee naar boven sleepten. Maar de top werd niet gehaald en de bedden werden achtergelaten op de berg… And so on…

Op de terugweg weer wat bumps omdat we langs een zandstormpje vliegen en verderop zien we zelfs een zandtornade, hoogst ongebruikelijk. Na een uur en kwartier staan we weer safe & sound op de grond.

De rest van de to do list werken we vlotjes af en we gaan verder naar Congdon Creek , ons volgende kampement aan het bevroren Kluane Lake.

De creek loopt naast onze campground en is een bear corridor to the lake, zo worden we gewaarschuwd. Maar we hebben er net een lake wandeling van een dik uur opzitten met zonder beren…

Na het avondeten hebben we als toet nog een zalige chocolate brownie en een wel heel bijzondere Morning Glory muffin van de Village Bakery.

De zon die schijnt tot 23.23 uur.

Dit was een topdag en worth every penny!!