Mayo

5 juni 2022 - Mayo, Canada

Het is frisjes, het waait en we zien geen zon als we wakker worden.

Wegwezen hier 

Bergaf, wind in de rug en de zon tegemoet vertrekken we richting de volgende tussenstop.

Voor ons doen een lang traject, 265 km, waarvan de helft dirtroad en daarvan weer een km of 40 achter een pilot/follow-me truck.

Ook bijna onze eerste roadkill…, een haas steekt de weg over, ziet de camper vanuit z’n linker ooghoek en maakt nog net op tijd een u-turn, terwijl Peter naar links stuurt.

Volgens onze birdwatcher was de afslag naar Mayo DE plek om beren langs de kant van de weg te zien. Een weg met hele brede bermen namelijk. Stiekem dacht ik aan een stuk of 10, maar het wordt uiteindelijk 1 moederbeer met jong.

Zodra ze ons spot, wacht ze tot de kleine in het bos is verdwenen, kijkt ze ons nog even onbevangen aan en verdwijnt dan zelf ook tussen de bomen.

Mayo is een plaats opgebouwd uit een first, second, thirth en fourth Avenue met loodrecht daarop nog een aantal straten. Er worden veel nieuwe huizen gebouwd en wat er staat lijkt ook behoorlijk nieuw. Best een welvarend dorpje zo te zien. De super is open op zondag en we kunnen boodschappen doen.

Alleen het tanken, dat lukt niet. Geen card van Peter wordt geaccepteerd… Niet heel erg, want de snelweg halen we met gemak en daar is een tankstation, maar het betekent wel dat we de Silvertrail waar we nu op rijden niet verder het land in kunnen volgen. Keno halen we niet – een oud verlaten zilvermijn stadje.

We staan vlakbij een mooi rustig meer. Rustig totdat we merken dat het hier stikt van de muggen. Hele grote, bloedirritante exemplaren. Zolang je beweegt gaat het, maar als je zit, ben je meteen onder full attack. Voor het slapen gaan, slaan we er nog een heel zooitje dood, maar toch niet allemaal. Het wordt een onrustige nacht, haha!

De volgende dag hebben we Ruhetag beetje hangen, wasje draaien in een emmer met water uit de pomp, het meer rondwandelen, Peter kijkt een film en ik zit een paar uur op een ponton in het meer, kano’s kijken en eenden spotten. En degene die binnen in de camper is, moet muggen doodslaan.

Soms lukt het om 2 muggen in 1 klap te doen!

(Er zijn nu al een uur geen nieuwe muggen meer, Peter heeft de ventilatieroosters van het autogedeelte dichtgedraaid – mijn held!!)

Morgen gaan we weer fijn een stukkie rijden, waarschijnlijk naar Pelly Crossing.