Yukon Wildlife Preserve

10 juni 2022 - Yukon Wildlife Preserve, Canada

Vandaag is vannacht al begonnen, want we slapen met de gordijnen open om zo steeds als we even wakker zijn te checken hoe het lake eruitziet. De halve nacht hangt er een soort van oranje gloed boven de bergen doordat de zon net niet helemaal lijkt te verdwijnen, het ziet er prachtig uit.

De geplande lakewandeling slaan we over, het is best fris en windy en het ziet er in de richting van Whitehorse beter uit.

Off we go.

Nog een paar bochten op de highway en dan in 1 rechte lijn naar Whitehorse.

Maar net niet helemaal... Er komt nog een stop op een camping naast het Yukon Wildlife Preserve. En daar gaan we uiteraard naartoe. Een park waar bizons, moose, elk, long- en thinhorns, kariboe, muledeer, lynx, poolvos en muskusossen rondlopen.

De beesten lijken een beetje rond te hangen en te chillen en er is weinig spektakel.

In de vlakte met muledeer zien we opeens wat beweging, alle koppies gaan een kant op en een deel van de groep loopt voorzichtig op. Ik denk er komt vast een foodtruck aan, maar nee, er loopt een red fox in hun wei en daar willen ze meer van weten. De vos blijft op zoek naar een prooi, maar probeert de groep wel te ontwijken. Echt grappig om te zien.

Verder zien we weinig bewegen en lijkt het bij een walk in the park te blijven.

Maar dan komt er ter hoogte van het lynxen verblijf een parkauto aanrijden en stapt er een fotograaf behangen met apparatuur uit. De lynxen krijgen eten zodat hij mooie plaatjes kan schieten en we mogen meekijken en luisteren naar de uitleg van de parkwacht. Wat een toffe beesten zijn dat! Er loopt en wat ouder mannetje met 3 poten rond uit Alberta, hij had in een trap vastgezeten en was in de Preserve hersteld en gebleven, een vrouwtje en een jonge lynx, die nog lekker whobbling rondloopt op z’n veel te grote poten met verhoudingsgewijs ook nog eens enorme klauwen.

Voor het vrouwtje wordt het vlees in delen zo’n 3 meter hoog in de boom gehangen en dat weet ze er razendsnel uit te halen. Prachtig om te zien.

Daarna is de bejaarde poolvos aan de beurt – ook supercute. En daarna lopen we weer verder en zien we stoere muskusossen, waarvan de 2 mannen echt buitensporig enorm zijn en nog schapen met enorme hoornen.

Was weer leuk allemaal!

Met als toetje een overheerlijke capu + cookie bij hippie koffietentje Bean North ...

We zijn het hardgrondig met elkaar eens dat het weer een fijne vakantiedag is geweest.

Morgen de slotdag.

1. Mariska:
    10 juni 2022
    Reis nog maar even verder, de verhalen en foto’s zijn zo leuk 😀
  2. Saskia:
    10 juni 2022
    klinkt als een super vakantie. groetjes aan tante joke.