Van Jasper naar Banff!!! (2013)

12 juni 2013 - Jasper Nationaal Park, Canada

Zondagochtend gaan we eerst nog een keer naar het visitor centre in Jasper om even online te gaan en onze verhalen van Tofino t/m Jasper op het reisblog te zetten. Daarna gaan we op weg naar de Columbia Icefields. Het wordt een echte watervallendag, eerst een bezoekje aan de Athabasca Falls, gevolgd door de Sunwapta Falls, met evengoed nog heel veel korte (waterfall) stops voor mooie fotomomenten onderweg. De afslag naar Honeymoon Lake blijkt nog gesloten. Missen we nu iets?? Aangekomen bij de Icefieds zetten we de camper op een enorme parkeerplaats die tegelijkertijd dienst doet als RV overnachtingsplek. Met uitzicht op de Athabasca gletsjer en heel veel hoge bergen. De zon schijnt dus we boeken snel de gletsjer tour. Met de bus rijden we naar het begin van de glacier (he kijk, een kudde bergschapen) en daar stappen we over op een Brewster Glacier Adventure voertuig, een bus met wielen formaat tractor. De guide benadrukt dat we mazzelaars zijn, 2 uur eerder sneeuwde het nog en het was het eerste heldere moment sinds dagen ;-)) Het was absoluut een bijzondere plek. Maar wel eentje die in rap tempo kleiner wordt vanwege de climat change, zo wordt ons verteld. Uiteindelijk overnachten er 5 campers op die enorme parkeerplaats. Het is er koud en windy maar absoluut unique. ’s Morgens worden we wakker met natte sneeuw en zetten we de camperkachel lekker aan. En gaan weer en route, naar Banff. Vandaag krijgen we een aantal hele mooie meren te zien. Onze eerste serieuze stop is het Peyto Lake. De parkeerplaats is al mudje vol, het is in dit Nationale Park echt wel toeristischer dan in het eerdere deel van onze reis. Blij dat we er niet in het hoogseizoen zijn. Maar ik prop de camper op de parkeerplaats en we wandelen naar het Lake. En dat Lake is werkelijk waar zo mooi blauw, azuurblauw afgewisseld met azuurgroen als dat bestaat. Niet te geloven gewoon. We vervolgen de trail en hiken op een gegeven moment weer flink off road en door de sneeuw. Met een prachtig viewpoint als beloning. Hup de rv weer in en op naar het beroemde Lake Louise. Je weet wel van de schaatswedstrijden vroeger. Opnieuw een supertoeristische plek, maar ook wel weer een prachtig blauw meer. Daar wandelen we een trailtje van 2,6 km naar Lake Mirror. Maar wat blijkt, die trail loopt de hele weg steil bergop en dus de hele terugweg keihard bergaf. Heavy wandelingetje! Tussen Jasper en Banff hebben we nog een jonge zwarte beer op de foto gezet, een mule deer met een enorm gewei en een kudde mountaingoats. Allemaal gewoon langs en op de weg en ze trekken zich helemaal niks van het kijkerspubliek aan. Het blijft leuk, wild life kijken!

Maandagmiddag is het alweer als we in Banff aankomen. Het einde van de vakantie nadert ;-( Vanaf de campground rijdt er een shuttlebus en daar stappen we in om downtown Banff te bekijken. Leuk dorp! Beetje country en western style, niks geen hoogbouw en op een leuke manier toeristisch. We gaan een hapje eten bij een Earls, een restaurantketen waar we in de Jasper-vestiging al een keer geluncht hadden en waar deze keer ‘diner’ ook lekker is. ’s Avonds nog een vuurtje gestookt, net als alle andere vuurtjesstokers op de camping. ‘s Morgens traag op gang, in afwachting van de zon. En ja hoor, om een uurtje of 12 krijgt die de overhand. Plan is om lopend naar de Upper Hot Springs te gaan voor een lekker warm bad. Meteen tegenover de campground begint de trail langs Bow River. Een redelijk knee friendly parcours en dat is ook wel eens fijn. Langs de Bow Falls naar Banff en daar aan de andere kant van de rivier richting de Upper Hot Springs. Onze uitgescheurde kaartje uit een toeristenfolder is wat wazig. Op aanraden van een Canadees in een auto gaan we de brug over en lopen langs een golfbaan tot we een trail tegenkomen die rechtsaf in de goede richting gaat. Maar we moeten nog wel een rivier over en er staat geen brug meer op het kaartje. Ik heb er nog alle vertrouwen in, maar Lieke minder. Gelukkig blijk ik een meesterpadvinder en krijgen we een oversteek en kunnen we onze weg vervolgen naar de Upper Hot Springs. Omhoog dus en flink ook. Met als beloning een hele grote Hot Tub met water van een graadje of 40 uit de Hot Springs van Banff. Lekker hoor. Terug gaan we met de bus en we treffen de enorm vriendelijke buschauffeur van gister weer. Moeten we naar de campground, no problem, gewoon even overstappen in Banff centrum en hij belt z’n collega van route 2 om hem te vragen te wachten voor onze overstap. Lief! Morgen gaan we op weg naar onze laatste stop, ergens in/bij Canmore.

Dit was onze eerste camper-vakantie en die is hartstikke goed bevallen. Alle parkings en campground plekken zijn ruim genoeg om je camper kwijt te kunnen, althans in deze periode, en vooral de campgrounds in de Provinciale Parken zijn ontzettend mooi. Denk dan niet aan campings zoals we die in Nederland kennen, met kantines, zwemparadijzen, campingwinkel en volop animatie. Hier heb je alleen een hele mooie plek, midden in de natuur, vaak zonder elektra of wat dan ook. Je gebruikt dan de stroom uit de camperaccu en de eigen gasvoorraad. Alleen water is er altijd wel, hoewel dat een keer ook niet meer was dan water uit een ouderwetse handwaterpomp. Boodschappen doe je ergens onderweg en handig is dat je desgewenst meteen een ander outfit aan kunt trekken voor of na een wandeling/tussenstop. Onze camper was van alle gemakken voorzien (keuken met oven en magnetron, ijskast, vriezer, wc, piepkleine douche en voor zo nodig verwarming dan wel airco. Van mij had ie een maatje kleiner gekund dan deze 27 feet = ruim 7 meter lang. Goedkoper om te huren, goedkoper op de boot en goedkoper in de benzine. Maar van de andere kant, het is ook wel heel lekker luxe al die ruimte… Hoe dan ook, het was een topvakantie om nooit te vergeten!! Canada is een super relaxed, vriendelijke mensen en mega mooi reis land! Dit gaan we zeker nog een keer doen, er is nog genoeg te zien en te beleven.

Wie weet tot heel gauw en groeten van Lieke en Peter

1. Anneke:
    12 juni 2013
    Hoi Peter en Lieke,

Wat geniet ik van jullie belevenissen. Wat een leuke verhalen.
    Jullie hebben heel wat afgewandeld.
    Bijzonder dat Lieke na zoveel jaar tante en nichtje heeft ontmoet.
    Prachtige foto's. Jullie zullen enorm moeten afkicken en nog lang herinneringen ophalen bij terugkomst. Terecht!
    Geniet nog maar een paar dagen en tot volgende week.
  2. Lies en gerrit:
    14 juni 2013
    Ha die Lieke en Peter

Geweldig om dit allemaal van hier mee te kunnen maken wat
    jullie meemaken heel wat anders dan Rhodos maar voor ons
    is dat ver genoeg we hopen jullie weer snel een keer te zien
    en dan jullie verhalen te horen.
    goede terug reis.

Gerrit en Lies
  3. Piet Groeneveld:
    16 juni 2013
    Ha Peter en Lieke,

Mooie reisblog hebben jullie bijgehouden. Ik hoorde vrijdag van Henk dat jullie een blog bijhielden. Zojuist alle verhalen gelezen en foto's bekeken. Een prachtige vakantie hebben jullie gehad. Mooi land Canada met wilde natuur. Ik mis 1 foto: ik had die grizzly wel willen zien die jullie onderweg tegenkwamen....

Groet, Piet