Op weg naar Ucluelet en Tofino! (2013)

5 juni 2013 - Tofino, Canada

Op weg naar Ucluelet en Tofino!

We gaan dus vanuit Shawnigan Lake weer terug naar Victoria om onze fietsen terug te brengen en dan via de zuidwest kant van het eiland omhoog naar Nanaimo. We nemen West Coast Road 14 richting Sooke. Daar in de buurt gaan we een campground zoeken. Ik had er al een gevonden via internet aan de Sooke river, hopen dat er een plekje is. We rijden Sooke binnen en zien meteen het bordje van de campground, 2 km en dan naar rechts. Er is gelukkig nog plek genoeg en zelfs aan het riviertje! We installeren ons en nemen in het zonnetje een biertje en proosten op Lieke haar verjaardag J. Na de pizza gaan we nog een mooie wandeling maken langs het riviertje en daarna moe maar voldaan naar bed! Op naar de dag van morgen, geen idee wat die ons gaat brengen.

We slapen heerlijk rustig, ontbijten wat en starten de camper weer, op naar Lake Cowichan. Dat ligt midden op het eiland aan een groot meer en is Indianen land. Ze maken daar mooie wollen truien, zo staat in de boekjes. Als we Sooke uitrijden bekijk ik de inhoud van de benzine tank nog, iets over een kwart. Geen reden tot ongerustheid. Maar  we zijn Sooke net uit als we langs een bord rijden met ‘next Gas station 89km’. Maar geen paniek, komt goed… Net als op het hele eiland ook hier overal bloeiende bremstruiken en we zien onze eerste stukken rainforest langs de weg. Mooi! Met nog een beetje benzine in de tank rijden we Port Renfrew binnen waar we moeten kunnen tanken. Maar het is geen ‘gewoon’  benzine station, maar vooral een tankplek voor boten, op een hele rare plek vol met troep, boottrailers en aftandse campers. We kunnen hem in het begin niet eens vinden en vragen het aan een paar ‘guys’ en die hebben al een paar biertjes op volgens ons! Komt er uiteindelijk een cowboy, fill up? No, 40 dollars please! Blijkt namelijk ook dat ze een eigen prijs hebben, benzine is flink duurder dan bij de reguliere pomp. Maar we kunnen weer vooruit en rijden nu echt de ‘middle of nowhere’ in. Je hebt op sommige plekken niet eens GSM bereik. Maar de route is werkelijk prachtig! Helaas is het weer niet echt mooi en zodra we in Lake Cowichan aankomen regent het ook nog een beetje. We besluiten hier geen campground te zoeken, maar alleen even wat te eten bij Jake at the Lake! Lieke neemt de aanbieding van de dag, een sandwich met peperoni en ik neem een overheerlijke burger J! Lieke probeert hier alvast even te bellen met haar nichtje Ann, helaas geen gehoor. We rijden richting Nanaimo en daar iets voorbij belanden we uiteindelijk in Parksville bij een family campground, Parry’s RV park! Ligt ook aan een riviertje, the Englishman river. We hebben hier een beetje internet en hebben via Facebook contact met tante Joke. Blijkt dat we het verkeerde telefoonnummer hebben, morgenochtend maar even bellen voor een afspraak met Ann. We koken voor 2 dagen gaan vroeg naar bed (zouden we nog steeds een beetje aan jet leggen zijn?).

In de morgen meteen even met Ann gebeld en ja hoor, we hebben contact. We gaan in de middag bij haar lunchen! Ze neemt wraps voor ons mee uit Nanaimo. We rijden een stukkie terug naar het Rathtrevor Beach park en maken daar eerst nog een mooie wandeling over het strand. Het is laag water en dan zie je veel krabbetjes en andere kleine beestjes op het strand. Leuk om tussen door te struinen. We stappen weer in ons huis op wielen en rijden naar Lantzville, waar Ann woont. Ze woont met haar vriend Marty en dochter Anneka in een buitenwijk met uitzicht op zee! Wow, wat een mooi huis en dito view. Heerlijk geluncht en gezellig (bij)gekletst – Lieke had haar nichtje al 40 jaar niet gezien ;-). Eind van de middag gaan we weer en route richting Port Alberni. We hebben een campground gevonden met paarden!! Na een mooie rit komen we aan op Arrowvale. Het is een boerderij met een camping. We hebben een mooi plaatsje en zodra we geïnstalleerd zijn gaan we even bij de paarden kijken. Lieke vraagt het aan de eigenaar, ja hoor geen probleem, loop maar mee. Ze moeten nog gevoederd worden namelijk. Ze hebben 3 Canadese paarden en een Belg, Jessie heet ie! Wow wat is die groot zeg. Jessie mag ook vrij rond lopen overal! Na het voeren van de paarden mogen we ook nog even mee de koeien van het land halen J. De hond drijft ze bij een en er is 1 koe die een jonkie heeft die moeilijk doet, maar dat lost de hond mooi op! Gaaf om dat zo eens te zien. We mogen nog een stuk langs het riviertje lopen en gaan dan weer terug. We komen ook nog langs een ronde wei met 2 hele grote Maple Leaf bomen die gebruikt wordt als locatie voor trouw foto’s. Erg mooi!

De volgende dag gaan we op pad naar Ucluelet, een hele mooie rit door onherbergzaam gebied. Ook hier weer een stuk met geen gsm bereik.

Onze avonturen in Ucluelet en Tofino lees je in het volgende reisverslag!

Tot gauw weer :-)

1. Anneke:
    9 juni 2013
    Hoi Peter en Lieke,

Wat een geweldige reis maken jullie. Ik geniet volop van de verhalen en foto's. Ook in Canada is een vorm van corruptie t.a.v. benzine :).
    Jullie zullen wel heel erg moeten afkicken bij terugkomst.
    Voorlopig is het nog niet zover en kunnen jullie nog allerlei avonturen beleven .
    Goede voortzetting van de vakantie.

Groetjes Anneke