Shawnigan Lake Triathlon (2013)

29 mei 2013 - Shawnigan Lake, Canada

Shawnigan Lake Triathlon

We gaan dus op weg naar Shawnigan Lake voor de olympische afstand triathlon. Het is ongeveer een uurtje rijden. We rijden over de Island Highway vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over het water wat constant rechts van je is. We klimmen de Malahat op richting Mill Bay om daar het binnenland in te duiken. Vanaf hier heb je al snel het idee dat je in the middle of nowhere bent! Als we Shawnigan Lake naderen moeten we nog wel via de andere kant van het meer naar Camp Pringle omdat er een trein tunnel is die maar 3,4 meter hoog is, de camper is 3.7 meter hoog dus dat gaat niet lukken!

We worden opgewacht door de beheerder van Camp Pringle (Camp Pringle is een zomerkamp terrein voor een Canadese kerkgemeenschap) en hij wijst ons een mooi rustig plaatsje aan op een grasveld. Let op, niet aan de rechterkant gaan staan, dat is erg drassig! We staan er nog geen 5 minuten of er loopt al een deer (hert) voor ons langs J. Super! We installeren ons en gaan een wandeling maken richting het meer. 400m verder van onze plek is namelijk de start en finish van de triathlon, lekker dichtbij dus. We lopen het terrein op wat bewaakt wordt door een beveiliger. We maken even een praatje en wat foto’s! Ziet er goed uit allemaal en het water voelt gelukkig niet koud. Terug naar de camper voor een lekker potje rustig slapen, zo stil dat het hier is J.

De volgende dag (zaterdag) moeten we ons inschrijven en de fiets inleveren. Er zijn ondertussen nog 2 campers bijgekomen op het grasveldje. Een daarvan had dus wel drassige stukje ingereden met z’n camper! Die zijn wel 2 uur bezig geweest om hem eruit te krijgen J. Uiteindelijk lukte het dankzij de paardenkrachten van de trekker van de kampbeheerder.

De inschrijving is in het dorp zelf aan de andere kant van het meer. We gaan er op de fiets heen en willen onderweg nog een stop maken bij de Kinstol Tresol, een houten treinbrug die opnieuw gebouwd is en waar de halve triathlon deelnemers over moeten lopen. Helaas begint het net als we weg rijden hard te regenen en besluiten we om direct door te fietsen naar de inschrijving. We fietsen dan al een stuk over het fietsparcours. Heavy, dat is het enige wat in ons opkomt! Alleen maar op en neer met flinke  klimmen. De inschrijving is 11 km fietsen dus de rest hebben we dan nog niet eens gezien! Bij de inschrijving is een stuk van een straat afgesloten en staan allerlei kraampjes met lokale producten en souvenirs. Over de weg hangt een groot spandoek, Welcome Triathletes! Gaaf hoor. We lopen naar binnen en jippie, we staan op de startlijst! Peter 203 en Lieke 321. We krijgen beide een tas en daarin zit voor mij een mooie K-Swiss jas en Lieke heeft een K-Swiss sporttrui. Beide bedrukt met logo van de Subaru Tri Series! Mooi hoor. We lopen nog even een rondje, nemen nog een poster mee en fietsen dan weer terug naar de camper. Fietsen klaar maken met racenummer en sticker op de helm en we mogen de fietsjes naar het PF brengen. Het gaat niet zoals ik gewend ben als NTB jury, ze controleren helemaal niks! Zit je nummer er op? Good Luck! Fiets op z’n plek en nog even rondkijken en praatje maken met andere triathleten. Terug naar de camper, eten doen we in de grote zaal van het complex met onze mede triathleten en vrijwilligers! Leuk even een praatje gemaakt met een deelnemer die van huis uit Belg is, hij spreekt alleen geen wordt Nederlands meer! Hup naar de camper en slapen, morgen raceday!

Helaas horen we regen op de camper kletteren als we wakker worden! Mmm, dat is niet zo fijn. Spullen bij elkaar en hup naar de start. De regen is gelukkig al wat minder en we prepareren ons op de race. Ik kom nog een oud clublid van mijn Vahalis tijd tegen, die samen met haar man verhuisd is naar Canada en we maken even een praatje. Leuk om gewoon effe in het Nederlands zo tussen de Canadezen te kunnen praten! Nog 20 minuten tot de start!! Wetsuits aan en nog effe inzwemmen, Lieke staat bij me, tactisch goed plekje gezocht natuurlijk J. Still 10 seconds till start, ik tel af en wil al weggaan maar iedereen blijft staan, dan horen we pas heel zacht een sirene, GAAN!!!

Peter: Eerste ronde gaat goed en lig op de 4e plek, zo’n 50 meter achter een groepje. Bij de 2e ronde zwem ik bij de achterste boei te scherp en zwem al weer richting de kant, er komt een kano naast me, Go Back! Ok, ik zag het nu ook, en zwem weer de goede kant op. Heeft me wel 2 plekken gekost helaas maar ja, eigen schuld! Na 21.06 sta ik weer op de kant.

Lieke: Ze heeft een goed start en zit niet zo in het gedrang en zwemt lekker haar eigen tempo. Is uiteindelijk erg tevreden met de 29 minuten.

Peter: Uiteraard heb ik een snelle wissel en zit toch nog als 4e op de fiets! (blijk de snelste wissel te hebben achteraf) Wil niet 100% knallen en begin gewoon te fietsen! Maar poeh wat is het fietsen heavy, dit kan je bijna niet “rustig” doen. Ondertussen is het ook nog eens heel hard gaan regenen! Pfff, maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig wordt het weer droog en het 2e rondje gaat een stuk lekkerder!

Lieke: Kreeg haar wetsuit niet makkelijk uit en tijdens het fietsen hat ze het in het begin erg koud! Ook had ze iets te weinig fiets km’s in de benen, zo bleek, wat niet handig was met dit parcours. De ketting gaat er dan ook nog een keer vanaf…Gelukkig gaat ook bij haar het 2e rondje een stuk beter.

Peter: Weer een goede wissel en lopen gaat eigenlijk meteen wel lekker. Eerste km blijf ik achter een concurrent lopen en nadat we de trail zijn opgelopen ga ik m’n eigen tempo lopen. Het is een heen en weer parcours dus op de terug weg uitkijken naar Lieke! Ik kom haar op het 9Km punt tegen, effe handjeklap en ik mag nog een klein stukkie. Finish uiteindelijk in 2:32 en ben 27e overall en 5e H40.

Lieke: Na al het blessure leed van de afgelopen tijd zag ze er wel een beetje tegenop, maar het ging super goed! Heerlijk gelopen en over haar looptijd was ze dik tevreden, 57 minuten na zo’n fietsparcours!! Ze finisht uiteindelijk in 3:08 en is 6e D50.

Het was een erg gave wedstrijd om aan deel te nemen, ik zou hem zeker aanraden om eens te doen! We eten en drinken daar nog wat, Lieke laat zich nog masseren en nemen een douche en starten de Camper weer om naar onze volgende avontuur te gaan, namelijk Tofino en Ucelete! We gaan dan ook nog een tussenstop maken bij een nichtje van Lieke in Lanzville.

Tot gauw weer :-)

1. Ton:
    2 juni 2013
    Hallo Peter en Lieke, wat zijn jullie aan het genieten. Leuk dat we het ook kunnen volgen. Geniet nog van de aankomende weken. Groetjes.