On the road in Canada! (2013)

27 mei 2013 - Parksville, Canada

Daar zijn we weer :-)

Nou zoals je al op de foto's kan zien is ons verblijf voor de aankomende 3 weken GROOT! Wat een camper zeg. Van alle gemakken voorzien, airco, verwarming, douche, wc, lounge stoel en keuken! Met de slide out maak je hem nog groter als ie stil staat :-). Het rijden in zo'n RV (recreation vehicle) is net of je achter het stuur van een vrachtwagen zit en dan met 450 PK! Nice!

We gaan dus op weg naar onze eerste doel, Vancouver Island. We rijden naar Tsawwassen waar de oversteek is. We kunnen meteen de boot op en de tocht duurt zo'n 2 uur. Helaas is het niet zulk mooi weer, maar toch maar buiten op het dek kijken naar de superview. We komen op Vancouver Island aan en rijden richting Victoria. Het is al in de middag en we zien een bordje RV campground staan. Hup linksaf en we komen op een super mooie campground terecht, pal aan zee en met een super uitzicht!! (zie foto's) Effe boodschappen doen bij de lokale supermarkt en liquor store :-) Nog effe een mooie wandeling gemaakt en meteen wildlife gespot, een white headed of misschien wel bold eagle! Wow wat een beest is dat.

Volgende dag gaan we richting Victoria en het plan is om in de haven tegenover de stad te staan op een RV campground. Gelukkig, er is nog plek met uitzicht op Victoria! Ook dit is een leuke plek met veel heen en weer gevlieg van watervliegtuigen, watertaxi's helicopters, een brutaal zeehondje en twee enorme cruiseschepen.

In Victoria hebben we ook onze fietsen gehuurd dus die moeten "effe" opgehaald worden. We besluiten er hardlopend heen te gaan! Bleek toch weer 8 km up and down te zijn, zo die training hebben we ook weer in the pocket. We krijgen mooie fietsjes, merk Marlin, een Amerikaanse bike! Helaas is er wat verwarring omtrent de pedalen, we dachten dat ze "met" werden verhuurd, dat bleek niet zo te zijn :-(. Na wat aandringen gingen ze wat proberen te regelen! Op de reis naar Shawnigan Lake konden we ze ophalen en zouden ze gemonteerd worden. Ikke blij, het fietsen met loopschoenen is niet echt fijn. We hebben namelijk de volgende dag een deel van de Galloping Goose Trail gefiets! Mooie route van 55km heen en 55 km weer. Maar op een geven moment wordt het een gravel pad en met een race fiets niet te doen, we hebben dan ook het stuk terug weer gewoon over de weg gefiets. Op een gegeven moment krijgen we een mooie klim langs de kust, boven ons vliegen 3 eagles en boven op de berg staat een police officer ons te laseren! Hey, you are going 12 km/u uphill! Go go go zei ie nog! Leuk.

Bij onze Campground reserveren we voor de volgende dag een Whale watching tour! Met een 12 persoons zodiac over de oceaan op zoek naar Orca's en dolfijnen. Spannend en we gaan daarom vroeg naar bed :-). We hebben de ochtend tour genomen omdat we daarna naar Shawnigan Lake afreizen. Maar dat verliep toch effe anders, wij waren de enige deelnemers en de eigenaar kwam met wat smoesjes om maar niet met ons alleen op pad te hoeven. Om 14:30 kunnen we wel mee. Maar dan komt onze planning in de war, we moeten namelijk ook nog de pedalen ophalen! Nog voor we er erg in hadden heeft ie de fietsenzaak al aan de lijn, we kunnen ze meteen ophalen. Aansluitend hebben we nog maar even Victoria bekeken en om 14:30 stappen we dan eindelijk in de zodiac! Zitten met 8 personen in de boot en varen rustig de haven uit. Zodra we op open zee zijn gaat de gaskraan vol open :-) wow dat ding gaat meer dan 100 km/u over het water! De schipper weet ongeveer waar ie moet zijn en geeft onderweg wat uitleg over de dolfijnen en orca's. We varen ondertussen de Amerikaanse wateren op en zien vlak langs de kust een grote onderzeeer van de Canadese marine voor ons opdoemen! Cool. We varen nog een stuk verder en daar liggen verderop al een paar andere bootjes. Yes, daar zwemt een groep van 4 a 5 orca's, wat gaaf om te zien zeg. Ze hebben een baby orca in de groep en er is een mannetje bij. Dat zie je meteen, die heeft de grootste vin op z'n rug. Ze komen zo'n 5 tot 7 keer boven om te ademen en zijn dan voor 7 a 8 minuten onderwater op zoek naar voedsel. We volgen de groep rustig voor ongeveer een uur. Zelfs een paar keer erg dichtbij! Zo gaaf. Op de terug weg proberen we nog een groep dolfijnen te vinden die het leuk vinden om met een boot te spelen in de golven! We vinden ze wel maar ze willen niet spelen helaas. Dan maar weer terug naar de haven met 100 km/u :-) (zie foto's) Echt heel gaaf allemaal en vooral ook om zo close bij de orca's te zijn geweest! Ze zijn prachtig.

We gaan weer terug naar de camper en gaan opweg naar Shwanigan Lake waar we zondag meedoen met de triathlon! Ook weer een mooi avontuur, dat lees je in het volgende reisverhaal!

1. Anneke van Eijk:
    Hoi Peter en Lieke,

Wat een geweldige reis maken jullie! Ik geniet van de verhalen en fotot's. Een totaal andere wereld. Hoe is het met de triathlon afgelopen?
  2. Anneke van Eijk:
    28 mei 2013
    Lieke, Nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Bijzonder om dat op zo'n mooie plek te vieren.
  3. Elisabeth Venema:
    28 mei 2013
    het ziet er net zo geweldig uit als toen ik er was! geniet maar niet met mate!!
  4. Lies en gerrit:
    29 mei 2013
    Hoi Lieke en Peter
    Lieke ten eerste nog gefeliciteerd met je verjaardag. Als we de foto's zien zijn we wel jaloers die dolfijnen moet geweldig zijn zo imposant die dieren. we wensen jullie nog veel meer moois.

Gerrit en Lies
  5. Simone:
    30 mei 2013
    Mooie presaties in de Triathlon en eh....
    Zo te zien hebben jullie de "whales gewatched"
    Prachtig!
  6. Henk Dirksen:
    3 juni 2013
    Hee Pjotr, eindelijk ff tijd om te kijken. Ziet er echt gaaf uit allemaal en wat een natuur zeg echt overweldigend. Geniet van je vakantie man samen met Liek.