Op bezoek bij tante Joke in Powell River (2013)

9 juni 2013 - Powell River, Canada

Op bezoek bij tante Joke in Powell River!

Vrijdagochtend is het nu en we maken ons klaar voor de oversteek naar het vaste land. Al vroeg gaan we op pad, want we willen de boot van 15.15 halen en onderweg nog een wandelstop maken bij MacMillan Park/Cathedral Cove. Weer een prachtig rainforest, met de hoogste boom van Canada. Echt huge!! Bij de kust aangekomen, nemen we de Highway 19A, de vroegere hoofdweg en die loopt vlak langs de kust en dat levert prachtige uitzichten op. Vanuit Comoc nemen we de ferry naar Powell River, waar we Liekes tante Joke een bezoek gaan brengen. We zitten nog maar net op de boot als de captain door de intercom roept dat de walvisshow van 15.15 op het linker upperdeck bijna gaat beginnen. Hij heeft vanaf de brug een Humback Whale gespot op zo’n 2 mile linksvoor.  En ja hoor, we zien ‘m. Hij zwemt langs de boot richting Vancouver Island en komt een keer of 3 boven water om te ademen. Wat een beest! We hebben mooi weer op de boot en blijven de rest van de overtocht uitkijken naar meer whales, maar zoveel geluk hebben we nu ook weer niet. Eenmaal aan wal is de boodschap van tante Joke, rechtsaf en dan de tweede rechts. Simpel. Maar toch rijden we het kleine straatje voorbij en maken we een kleine detour. Eenmaal aangekomen bij tante Joke hangt de Nederlandse vlag al uit om ons te verwelkomen en ze maakt een overheerlijke Margherita voor ons klaar die we op haar enorme balkon nuttigen. Wat een grote huizen hebben ze toch in Canada! En wat hebben we een leuke slaapkamer, helemaal in Delfts Blauw ;-) ! Na het eten nemen we nog een duik in haar Hot tub en maken we alvast plannen voor morgen. Na een uitgebreid ontbijt met bacon en eggs stappen we met tante Joke in haar auto. Eerst rijden we naar het huis van nicht Conny toe, haar huis ligt hoger en heeft een prachtige oceanview. Dan naar een free farmers market in het bos aan de rand van Powell River en vervolgens rijden we richting  het zuiden, bijna tot aan de ferry bij Saltery Bay, die we later deze week gaan nemen als we verder gaan met onze trip. We gaan een trail lopen naar de kust, rijden naar de plek die Liekes opa het allermooist vond en maken foto’s onder de brug van Kenny Creek, de rivier waar de kinderen van Joke zomers altijd vanaf de waterval sprongen en die ze op warme dagen gebruikten om zich te douchen. Liekes vader is ook op veel van deze plekken geweest, grappig idee. Een tour door Powell River mag niet ontbreken en ze hebben daar echt alles, wat we niet verwacht hadden voor zo’n betrekkelijk kleine plaats (ziekenhuis, ijshockey stadion, zwembad, theater, bioscoop, chinees, mexicaan, you name it en ze hebben het. Tot slot gaan we naar de mill toe, de papierfabriek. Vroeger werkten er zo’n 3000 man, nu amper 400. Maar vlakbij de mill zitten zeeleeuwen en die gaan we spotten. Eerst zien we niks, dan horen we er in de verte een paar en uiteindelijk blijken er 3 stuks op een meter of vijftig van ons vandaan te liggen, lekker in het zonnetje op een steiger. Op de terugweg toch nog even langs het Prawn Festival in de haven van Powell River en toen was dag 1 bij tante Joke alweer voorbij.

Zondag gaan we opnieuw op pad, het weer is nu nog mooier en we beginnen de dag met een trail langs de kust bij Powell River. Onderweg staan allerlei machines die vroeger gebruikt werden in de mill, met leuke uitleg erbij. Daarmee klaar stappen we in de auto en gaan op weg naar het meest noordelijk gelegen plaatsje aan de Highway 101, Lund. Onderweg nog een kleine detour door een First Nation reserve, een ‘gewone’  woonwijk maar dan met alleen First Nations. De huizen zijn allemaal vrijstaand, met grote grasvelden er omheen en vooral heel veel troep, zooi en zuks. Veel drank en drugs problemen hier. Lund blijkt een piepklein haventje te zijn, met een paar huizen, bars, twee hotels en boten. Een super relaxte plek waar we eerst taartjes gaan eten en een kwartiertje later aan ons eerste biertje zitten. Joke komt een kennis  tegen die 2 Zweedse gasten op bezoek heeft. Gezellig. Op weg naar buiten komt ze weer iemand tegen en die zegt “m’n vrouw is thuis, ga maar een wijntje drinken bij haar, vindt ze vast leuk”. Zo gezegd, zo gedaan. Even later zitten we op een vlonderterras aan de oceaan, heerlijk in het zonnetje. Haar man komt ook terug naar huis en vlak daarna ook die andere kennis met de Zweedse guys. Erg gezellig. De gastvrouw zorgt nog voor een mooie Eagle show als ze grote stukken ham op de rotsen neerlegt. De eagle zit op een afstandje te kijken en neemt dan een enorme duikvlucht en pakt het stuk ham in z’n poten en vliegt verder. En dat 3 keer. Top amusement! Op de terugweg besluiten we aan Powell Lake een hapje te gaan eten en belt Joke haar vrienden op om ze ook mee te vragen en zo geschiedt. En was het weer een hele leuke dag!

Tante Joke bedankt voor je gastvrijheid!