Tombstone Gemstone

4 juni 2022 - Tombstone Territorial Park, Canada

Vanochtend gaan we op birdhike.

We kunnen kiezen voor de wandeling vanaf de camping, maar ook degene die Surfmountain opgaat, een berg van de Blackstone Range.

Die brengt ons alweer een eind verder het park in, want eerst 25 mile met de auto en dat lijkt ons super.

Een van de deelnemers, een jonge gozer, woont in Dawson City en is speciaal hiernaartoe gereden om mee te gaan op hike, hij is een echte birdwatcher en weet heel veel. We rijden met hem mee naar het startpunt.

Onderweg is er een onverwachte stop, want er lopen kariboe op de weg. Heel speciaal aldus de Parc Ranger, want het zijn schuwe beesten die meestal ver van de weg blijven. We passeren de Continental Divide en dat betekent dat alle creeks en rivers vanaf hier naar de Arctic Ocean stromen. De North Klondike River bij de campground loopt nog richting de Pacific Ocean.

Vanaf de parking gaan we meteen offroad richting Surfmountain.

Omdat er vorige week nog volop sneeuw lag, is de taiga erg zompig en is het zoeken naar de juiste route. Een route die iedereen voor het eerst loopt, incluis de parkwacht en de Dempster Highway vrijwilliger. Vanaf de noordkant is de berg minder steil, maar daar ligt nog te veel sneeuw. Dus lopen we de pittige zuidhelling op. Niks geen pad, alleen met de wetenschap dat the only way is up. De helling is begroeid met lage struiken en iets hogere struiken en we ploegen onszelf omhoog. Pittig, heel pittig. Af en toe is er een stopje om te kijken of er een vogel te zien is, maar die zijn er ook hier weinig.

Bovenop is het uitzicht echt magnifiek en hebben we een lunchbreak.

Er worden mooie verhalen verteld en het is echt genieten.

Het besluit valt om zigzag terug te gaan naar benee en dat gaat easy peasy. Ook op de berg is de ondergrond zacht en je surft dus een soort van downhill, waarbij je de struiken vast kunt pakken voor een beetje houvast.

Beneden aangekomen, stel ik voor om door te rijden naar 2 Moose Lake, wat maar iets van 5 mile verder is. Onze birdwatcher en de crew zijn onmiddellijk voor  Het is daar erg windy, maar we spotten verschillende soorten ducks en ook nog 2 prachtige Golden Eagles.

Op de terugweg vertelt onze birdwatcher dat de familie van zijn vrouw uit Nederland komt en dat ze gek is op Hollandse dingen als stroepwaffels en droeppies, haha! Als bedankje voor de ride geef ik hem ons halve doosje met Oldtimer dropjes, de scheepsknopen – de allerlekkerste.

Het was weer een op en top lucky bastard-dag!!

1. Ton:
    10 juni 2022
    Wat een geweldige natuur en beleving. Kan Peter met zijn camera mooie foto's maken.