26 mei Birthday van Lieke!

27 mei 2022 - Nationaal park Kluane, Canada

63 jaar alweer, je zou het niet zeggen, haha!

’s Morgens liggen er ook opeens 2 cruiseschepen in Haines. In de haven is er maar plek voor eentje, dus de ander ligt op enige afstand en de mensen worden met bootjes aan wal gebracht voor hun rondje dorp.

Ik ga na het ontbijt naar het Clubhouse van de campground om daar alle verjaardags appjes te lezen - waarvoor dank! Peter begint alvast met het afsluiten van de grey & blackwater afvoer en de watertank moet bijgevuld. Als ik terugkom bij de camper staat Peter met een dweiltje in z’n hand de vloer te soppen, heuh…?! Het water was door de toiletpot omhooggekomen en kwam zelfs uit een soort van overloop van het dak af. Hier gaat iets niet goed.

Nog een keer kijken en proberen, nu met de hulp van een Amerikaanse buurman, maar opnieuw een kleine overstroming! Dan toch naar even `read the fucking manuel’ lezen. En ja hoor, de waterinlaat zit aan de andere kant, oeps. Maar alles is nu wel lekker doorgespoeld.

We gaan op weg naar een wandeling ten zuiden van Haines en de scenery is oh zo mooi. Maar we gaan een dirtweg te vroeg naar rechts en komen ergens anders uit. Niet erg, want uiteraard is het hier ook prachtig. Zagen we eerst vooral heel veel paardenbloemen, nu verschijnen er als sneeuw voor de zon heel veel meer bloemen. I Like!

Vanaf hier gaan we into the wild, dus in Haines nog een tussenstop om bier en food te kopen. En dan op weg richting de Canadese grens. We rijden door de Bold Eagle Valley, maar zien er helaas geen eentje.

Een flink stuk van de Haines highway is under construction en dat betekent hier wel wat meer dan een vangrail vervangen. Hele stukken berg zijn weggehaald, alle asfalt is verwijderd, overal vrachtwagens en machines en we rijden het hele stuk in konvooi achter een Follow me truck.

Deze hickup eenmaal voorbij is het nog maar een mile of 15 naar de grens.

Daar aangekomen moeten we eerst beloven geen wild of vis of verboden souvenirs bij ons te hebben. Vink en we mogen door naar de echte grens. Een aardige vrouwelijke douanier stelt het vaste riedeltje aan vragen en dan controleert ze de paspoorten. De Arrive Can zit gekoppeld aan je paspoort en ze ontdekt dat die van ons niet meer geldig is omdat we via Amerika weer Canada in komen. Opnieuw invullen dus. Maar het mag niet op papier en daar is geen wifi en ze stuurt ons keihard terug naar een plek 6 mile terug waar je wifi zou kunnen kopen. Ik zeg nog dat ik jarig ben, maar ze is niet van plan om ons de doorreis cadeau te doen.

Terug moeten we.

Op Mile 33 blijkt het absoluut niet te lukken om met een creditcard online wifi te kopen.

Peter ontploft… die denkt dat we nu weer helemaal terug naar Haines moeten!

Ik ga het restaurant binnen om daar om hulp te vragen. Een aardige vrouw zegt dat ze al meer mensen binnen heeft gehad die dag en dat het inderdaad niemand lukt om wifi te kopen.

Engel als ze is, legt ze uit waar haar huis bij Mile 26 staat en geeft ze ons haar wificode.

Zo komt alles toch nog goed en komen we zonder verdere problemen aan bij de Million Dollar Falls campground.

Poehee, dat was me het verjaardagje wel.

Morgen op naar Kathleen Lake.

1. Rini:
    27 mei 2022
    Die grenzen in Amerika en Canada worden bewaakt door gestoorde types die murw geslagen zijn door teveel regels. Robots. Maar het blijft er prachtig!!
  2. Yvonne:
    28 mei 2022
    Lieke…… van harte gefeliciteerd met je verjaardag 💐😘
    Wat een avontuur weer! Ennuh… heel leuk om zo jullie reis mee te lezen. Wat schrijf je leuk👍
  3. Mariska:
    28 mei 2022
    Super tof cadeau voor je verjaardag Lieke zo’n gaaf avontuur. Nog gefeliciteerd 🎉🎉en blijf lekker posten, geweldig om te lezen 😀