De reis naar Whitehorse

24 mei 2022 - Whitehorse, Canada

Alles ingepakt, checklist gedubbelcheckt, vink. Maar dat is tegenwoordig niet voldoende, want om Canada in te komen moet je voldoen aan een flink aantal regels: ArriveCAN app, vaccinatie bewijs, quarantaine plan en alle info over je eerste paar dagen moeten worden doorgegeven. Peter had zich daarop gestort en alles uiteraard voor elkaar gekregen.

Mijn dank is groot!!

De incheck op Schiphol gaat onverwacht vlot, voor de douane moeten we weliswaar een vertrekhalletje opschuiven, maar ook daar weinig problemen.

En dat was meteen ook het einde van het voorspoedige gedeelte van de reis …

De vlucht naar Toronto vertrekt ruim 3 kwartier te laat, doet er langer over omdat er om een heftige thunderstorm heen gevlogen moet worden en dat maakt dat we de connecting flight naar Vancouver op een haar na missen.

Maar geen paniek, want vanaf Toronto wordt er veel op Vancouver gevlogen.

Maar niet die dag en ook niet op de geplande tijd.

(het was echt noodweer in Ontario, met gewonden en doden en zo’n 900.000 huishoudens zonder stroom lazen we later)

Lang verhaal kort, we halen de avondvlucht naar Whitehorse niet en onze bagage haalt Vancouver niet eens.

Na aankomst dus eerst in de rij bij de Air Canada balie om een hotel geregeld te krijgen en daarna in de rij om te achterhalen wat er met de bagage aan de hand is.

Met 2 medelotgenoten hebben we er het beste van gemaakt en uiteindelijk valt de gedwongen tussenstop reuze mee. Nog een lekker biertje drinken in de hotellobby van het Sheraton en de volgende ochtend een kleine wandeling in een nabijgelegen parkje en daar zelfs onze eerste (was) bear encounter gehad.

Omdat Peter een airtag in z’n bagage heeft zitten, heeft hij kunnen zien dat zijn bagage om 9.10 uur op Vancouver is geland en later die dag ook in het vliegtuig naar Whitehorse zit :-)

In Whitehorse zelf is alles rechttoe rechtaan zonder al te veel sjeu, maar juist dat is dan wel weer grappig.

Lekker gegeten in Klondike Rib & Salmon, een soort van hippie restaurant waar je zelfs even buiten in de rij moet staan om een tafeltje te kunnen bemachtigen.

Daarna nog een bier in de hotelbar, waar opvallend veel locals zijn, bijzondere types allemaal, echt waar, echt leuk.

Vandaag een rondje Yukon River gelopen, waarbij het rondje onverwacht een heen en weer wandeling wordt vanwege een enorme landslide.

Nog 2 groepen gezien die een reddingszwemtraining doen in de supersnel stromende en ijskoude Yukon River. Het ziet er zelfs als oefening niet ongevaarlijk uit!

Morgenochtend op naar de camperverhuur en dan gaat onze rondreis beginnen. Zin in!

1. Rini:
    24 mei 2022
    Jullie zijn er! Het wordt vast een pracht reis. En tegenslag heeft soms ook zijn charme. Benieuwd naar de volgende blog👍
  2. Brigitte:
    24 mei 2022
    Poeh hee....nu al avontuur!
  3. Ton:
    24 mei 2022
    Vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Veel plezier de aankomende tijd.
  4. Judith:
    24 mei 2022
    Goed begin is het halve werk😉. Wat slim en handig die airetag.