Whalewatch D-Day

23 september 2023 - Digby, Canada

We vertrekken bijtijds en rijden na een kleine 65 km Digby binnen om alvast een boodschap te doen. Dit keer bij een Sobeys, een luxe soort van Jumbo. Bij de ernaast gelegen liquor store proberen we lege blikjes in te leveren, maar nee, daar zijn ze niet van. Daarvoor moeten we de halve stad doorrijden om bij een inzamelpunt te geraken. Dat gaat zelfs mij te ver en we kieperen alle cans in een gewone afvalbak. Dat zal ze leren.

Een snelle hap in de camper en hup on the road again naar de whalewatch. Daarvoor moeten we nog een 60 km over een smalle landtong rijden, over licht geaccidenteerd terrein. Soms zien we het water op links, dan weer op rechts en zo golven we kalmpjes aan naar het zuiden.

We gaan op een boot van Petit Passage de oceaan op. We zijn niet met heel veel, dus iedereen kan zijn/haar favoriete plekje vinden. Volgens de kapitein kan het even duren en dat klopt, want na ruim 2 uur varen hebben we alleen nog een vage dolfijn gezien.

Maar dan opeens op rechts een eerste walvis, een humpback, in z’n eentje. Hij zwemt prachtig traag door het water en verdwijnt dan weer.

Een paar minuten laten worden we verrast door een hele groep op links, ze zwemmen traag golvend met ons mee, af en toe water spuitend. En dan verdwijnen ze een voor een met een krachtige zwiep van hun staart. De duik duurt tussen de 5 en 10 minuten en onderweg voeden ze zich met krill. Dan dezelfde groep op rechts, weer in formatie en nu wat speelser. Een van de whales heeft de bijnaam Sockeye, naar de gelijknamige zalm. Dit vanwege de enorme overbijt die hij heeft 😊 Hij gaat op z’n zij en z’n vinnen komen prachtig boven water.

Echt zo’n kick om te zien, kan niet anders zeggen.

De Whalewatch is dus perfect geslaagd.

Terug varen we een stuk sneller, want wind en tij mee en dat is maar goed ook, want inmiddels is het echt stervenskoud op de boot.

Aan wal gaan we in een streep naar de campground in Digby. We krijgen een kleine plek toebedeeld en staan pal naast een andere camper. Zoals een goede Canadees betaamt wordt er meteen een gesprek aangeknoopt, leuke mensen. Ze adviseren ons een restaurant in Digby en daar blijkt het eten inderdaad lekker. We zijn de enigen die buiten op het terras eten, naast een heater en met uitzicht op het haventje en de inham. Lekker en leuk!

Morgen gaan we met de ferry naar Saint John/New Brunswick.

1. Karin ten Oever:
    25 september 2023
    Wow, wow, wow… wat een gave foto’s! Lucky you!!! 🤩. Had ik al woww gezegd 😉. Retejaloers.