On the road (2015)

1 september 2015 - Manning Park, Canada

Maandag is een soort van tussendag, met een vertraagde vlucht naar Vancouver en daardoor een verlate ophaal door de camperverhuur en heel veel regen en nog meer regen. De camper was big, ontzettend. 31 Feet, meer dan 10 meter. Gelukkig had Peter thuis geoefend met een trucker-di-truck spelletje en gaat het rijden evengoed soepeltjes J Onze geplande stop in Manning Park hebben we gehaald, maar tijd voor een wandeling is er niet meer, dus die bewaren we tot morgenochtend.

Voor dinsdag hebben we een lange rit dwars door cowboyland gepland, met als eindpunt Christina Lake. Vraag was of dat zou lukken, want in het weekend hadden ze nog op het punt gestaan Christina Lake te ontruimen vanwege de rook door alle branden en waren er weggedeeltes afgesloten. Maar de vele regen en de harde wind hebben hun werk gedaan en we kunnen zonder problemen doorrijden. Een heel bijzonder landschap, een soort van gruisbergen met her en der plukjes bomen en heel veel steppe grasland, houten schuren, paarden en koeien. Mooi. In Christina Lake blijkt de campground zo goed als leeg en dat heeft nog alles te maken met de branden. Reserveringen zijn afgezegd en reisschema’s omgegooid. Maar we sticked to the plan en gelukkig maar, want het is hier goed toeven langs het lake. De volgende morgen maken we een wandeling langs het meer, het pad loopt omhoog, maar lijkt te stoppen, dus al na 50 meter besluiten we om te keren. En wat we zien we vrijwel meteen… beren. Meervoud … Een moederbeer met 2 jongen, zij onderaan een boom, de twee kleintjes klimmen omhoog. Waanzinnig! Later gaan we nog een keer kijken en zitten ze er nog steeds. Zo leuk!! Bijtijds vertrekken we richting Nelson, een erg leuk plaatsje, maar met onze vrachtwagen kunnen je er op een marktdag echt niet parkeren, dus toen maar doorgereden naar onze volgende campground, Kokanee Creek. Wederom aan een mooi meer en wederom met een bear-alert. We zijn er al vroeg in de middag, dus gaan  nog een hike lopen en voor het eerst maken we wat extra lawaai tijdens het lopen. We zitten even aan onze beer-taks en hopen er dit keer geen een te zien en ook dat lukt wonderwel. Ook nog even sms contact met collega Anton die ook in Canada op reis is. Wellicht treffen we elkaar in de buurt van Banff.

Morgen gaan we op weg naar Kootenay National Parc.

1. Bram Heikamp:
    4 september 2015
    Ik houd niet zo van vis, maar heb in BC Canada, in de bush, ook een keer verse zalm van de BBQ gegeten. GODDELIJK was dat.