Rondje Nationale parken (2015)

5 september 2015 - Banff National Park, Canada

Gisteravond luxe opgehaald bij de campground door Peters collega en z’n vrouw, die ook een rondje Canada doen. Tafeltje was gereserveerd bij Earls en daar lekker en heel gezellig gegeten. Op de heenweg een kudde Elks, soort van grote herten,  gezien en op de terugweg een enorme mannetjes Elk, met huge gewei die doodgemoedereerd langs de kant van de weg aan een struik stond te knagen. De volgende dag worden we wakker zonder sneeuw, maar met regen. Toch maar de camper opgestart om naar Lake Minnewanka te gaan met een tussenstop voor de Cascade wandeling.4 km up en dezelfde weg weer terug. Dat lijkt een eitje, maar dat valt tegen. We wandelen door een dicht bos over een stronken- en stenen pad. Onderweg komen we een aantal oude kolenmijnen tegen, hele diepe putten van een metertje of 3 doorsnee. We lopen verder en de regen gaat over in natte sneeuw. Het wordt nu echt koud. Nog steeds geen waterval te horen… Dan stopt de trail bij een enorme steenlawine, vandaar dus de naam Cascade Mountain. Terug bij de auto besluiten we om meteen door te rijden naar het meer en dat blijkt met dit weer gewoon een meer. We hebben het koud en gaan terug de camper in, verwarming vol aan en op naar de campground. Daar zitten de Canadezen nog steeds buiten hun fikkies te stoken. Wij blijven lekker binnen met de verwarming aan en kijken door het raampje naar het mooie vuurtje van de buurman ;-) De volgende ochtend is het nog kouder en ligt de beloofde sneeuw er. Een dun laagje, maar toch. Uit het camperraampje glurend zie ik een coyote voorbijdraven, doelbewust van hot naar her zo lijkt. Nog nooit eerder gezien, gaaf. Vandaag gaan we naar Yoho is het plan, naar campground Kicking Horse, genaamd naar de naastgelegen rivier.  Het is een beetje een verwaarloosde campground en we krijgen een plek naast een soort van hardcore hillbilly die vol z’n generator aan heeft staan. Nu maken die dingen een afschuwelijk geluid en daarom mogen ze maar op heel beperkte tijden aan staan. Wat te doen… Heel lafjes vragen we om een nieuwe plek en die krijgen we gelukkig. Meteen gaan we op pad naar de Takakkaw Falls met de waarschuwing dat we dan een moeilijk stukje weg krijgen. We moeten zo heftig omhoog dat Peter de camper achteruit moet steken. Langs de weg staat met plaatjes aangegeven hoe het moet en mijn Petertje die kan dat gewoon en idem dito op de terugweg. Knappe vent ;-) !!  Bij de watervallen zijn we niet de enige toeristen, maar tijdens onze wandeling daarna zien we bijna niemand meer. We komen nog langs de Staircase watervallen en lopen door tot aan de Laughing Falls. Nice trail. ’s Avonds op de camping drinken we ons zoveelste illegale biertje, want er mag tijdens dit long weekend geen alcohol gedronken worden op campgrounds, zoals met grote borden staat aangegeven. Het weer is helaas nog steeds erg minnetjes, regenachtig, lage bewolking en geen Rocky te zien. Maandagochtend regent het nog steeds en is Peter jarig. We rijden naar het plaatsje Field en gaan daar bezoekerscentrum in. Het is er leuk en warm en Peter krijgt veel berichtjes met felicitaties binnen. We hangen nog wat rond en lopen daarna het piepkleine plaatsje in. Daar zit een onverwacht gezellige kroeg/kledingwinkel/restaurant slash liquorstore en we bestellen ieder een hamburger. Overheerlijk maar met een bulk knoflook, niet normaal. Het lijkt op te klaren qua weer en we zien voorzichtig wat bergtoppen tevoorschijn piepen. Hoera!! We rijden naar het Emerald Lake en daar schijnt zowaar af en toe de zon. En dan wordt het meer blauw op z’n mooist! We lopen een rondje meer en halverwege maken we nog een uitstap richting Emerald Basin. We moeten pittig omhoog en het is veel glibberen en glijen. Maar wel mooi en ook nu eindigend bij een soort van steenlawines met in het midden een grote lege ruimte waar in het voorjaar vast en zeker water staat. Morgen rijden we naar ons volgende Nationale Park – Glacier.

Het waterige zonnetje is helaas verdwenen achter dikke regenwolken. Dus gas op de lolly en op naar Glacier. Eerst een tussenstop in Golden om boodschappen te doen. Vanaf daar is de weg best druk en niet al te best onderhouden. Het regent en het is nog steeds koud. Bovenop de Rogers pas stoppen we bij het vistitor centre. We twijfelen, zullen we doorrijden of hier toch een campground stop maken. Het wordt de laatste optie en Brook Loop is een fijne plek. Einde middag horen we geen druppels meer op het dak en gaan we een stukkie wandelen. Er is hier veel railway history. We wandelen over een deel van de oude spoorlijn aangelegd in 1885, met veel tekst en uitleg onderweg. Leuk. Vroeg slapen en heel vroeg wakker, want we hebben een uurtje gewonnen nu we weer in de Pacific timezone zijn aanbeland. Een vroege wandeling gemaakt met opnieuw vele tinten grijs in de lucht. En veel paddenstoelen op de grond, in heel veel variaties. Op weg naar Revelstoke en daar eerst het Railway Museumpje bezocht. Er staan stoere treinstellen en veel uitleg over de aanleg van de spoorlijn. Vooral Chinezen hebben eraan gewerkt en die werden niet al te netjes behandeld, zoveel wordt wel duidelijk. Overheerlijk geluncht bij Mainstreet Café en op naar Martha Creek onze volgende campground. Aan Revelstoke Lake dus prachtig mooi aan het water. We voelen het langzaam warmer worden, het zonnetje komt door en we gaan van de weersomstuit een stukje wandelen. Een geïmproviseerd bruggetje over, de schoenen uit en een kleine creek over en dan, dan loopt het toch dood of we moeten zwemmen. Terug lopen we langs de waterlijn over aangespoelde drijfhoutbomen. “s Avonds kunnen we voor het eerst sinds minstens een week weer buiten zitten, lekker hoor. Kampvuur aan. Helemaal top. De volgende ochtend gaan we naar de beroemde Meadows van Revelsoke, bovenop Mount Revelstoke. 25 km bergop met de camper en dan pas wandelen. We gaan naar Eva Lake, met een korte detour naar Miller Lake. In voorjaar en zomer staan de meadows vol met bloemen en moet het echt wonderschoon zijn. Nu is het allemachtig prachtig in beginnende herfsttinten. Een hele stoere wandeling, met aan het eind 17 km op de teller. Poeh, poeh. En een heel raar beest gezien – wie het weet mag het zeggen.. Al met al een topdag.

Morgen op weg naar Salomon Arm, kijken of we daar een mooie campground kunnen vinden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke:
    16 september 2015
    Wat leuk om zo ver weg een collega te ontmoeten. De weersomstandigheden zijn van regenachtig, zonnig, warm, koud en nog sneeuw ook. Val alles meegemaakt.
    Wat hebben jullie veel meren bezocht. ziet er overweldigend uit.
    Wat een fantastische reis maken jullie.

Fijne voortzetting!