Kajak tour Copeland Island ( 2015 )

25 augustus 2015 - Lund, Canada

Vandaag gaan we op pad voor een 2 daagse kajak tour. Geboekt bij Footprint, een Nederlands bedrijf hier in Powell River. We worden om 09:00 verwacht in Lund, het meest noordelijke plaatsje langs Highway 1 en ene Ken is onze guide. Als we aankomen is Ken al druk bezig met de kajaks. We stellen ons voor. Blijkt Joke hem weer te kennen!  Ken is een leraar op de school van schoonzoon Jim. Hij is net met pensioen en doet de kajak tours als nieuwe bezigheid. De eerste kennismaking is meteen al oké.

We krijgen eerst uitleg over de kajak en wat we wel en vooral niet moeten doen. Op het droge een beetje oefenen met in- en uitstappen. Vervolgens gaan alle spullen in de kajaks, potten en pannen, koelbox, kampeerspullen, lunch, avondeten, ontbijt en meer... Dan onze eigen spullen nog in waterdichte zakken en off we go. We kajakken de haven van Lund uit en gaan meteen langs een paar hele mooie grote huizen, bijna allemaal van superrijke Amerikanen.  Dan zien we ons eerste water wild life, prachtige paarse zeesterren. Het water is kraakhelder, het zonnetje schijnt en we kajakken als de brandweer. Nice, Nice. Op de rotsen langs de kant zien we zeehonden. Als we wat afstand bewaren, blijven ze rustig liggen, een enkeling plonst in het water en komt vlak bij ons weer boven, even checken die handel ;-) Zo leuk! Halverwege stoppen we voor een lunch op een strand en Ken tovert allerlei heerlijks uit de kano. Met de catering is helemaal niks mis. Na nog een paar uur in de kajak arriveren we op de noordpunt van de Copeland Island waar we gaan kamperen. Een super mooi, ruig eilandje, behoorlijk onbegaanbaar, maar met een waanzinnige kampplek. Ook nog even gepoedeld, maar ook hier is het water niet veel warmer dan 15 graden. Ken kookt een heerlijk maal voor ons, vanaf een recept ;-), helemaal goed. Uiteraard ook hier weer een prachtige Sunshine Coast sunset. De volgende morgen een uitgebreid ontbijt en hop weer op pad. Omdat we lekker konden kajakken aldus Ken, gingen we eerst nog verder naar het noorden naar de Powell Islands om heel veel zeehonden en een soort van aalscholvers te spotten. Daarna langs allerlei eilanden weer richting Lund, maar eerst nog even lunchen op een bijzonder strandjes waar een soort van kajakpaden waren vrijgemaakt op het strand en dat hadden de Aboriginals lang lang geleden gedaan. Lieke had nog een kleine ongelukje bij het instappen, een one honderd and eighty oftewel kopje onder... Daarna nog een laatste detour langs een eiland met nog meer zeehonden en vogels en toen een laatste oversteek naar Lund. Het waren twee geweldige dagen, echt waar! In de haven werden we opgewacht door Joke en hebben we op een terras gezet met een lekker biertje. Dik verdiend!